Friday, June 19, 2020

Sejarah berdirinya Kuala Lumpur


Kuala Lumpur dibina pada tahun 1857 di kuala sungai Gombak dan Klang. Dalam Bahasa Melayu, maksud namanya adalah "Kuala Lumpur." Pendudukannya bermula apabila seorang ahli keluarga kerajaan Selangor, Raja Abdullah, membuka Lembah Klang untuk pertambangan biji timah.

Sebanyak 87 orang pencari gali Cina telah pergi ke sungai Klang dan memulakan prospek di daerah Ampang, yang pada pada saat itu kawasan hutan belantara. Walaupun 69 orang dari mereka meninggal dunia kerana keadaan penyakit wabak, pertambangan biji timah yang berkembang telah didirikan.

Ini menarik perhatian banyak pedagang yang berdagang keperluan dasa kepada penambang-penambang untuk mendapatkan sebagian dari biji timah. Pedagang membangun toko di kuala sungai Klang dan Gombak. Oleh sebab itu, sebuah kota telah dilahirkan. Sejarah Kuala Lumpur juga berkaitan erat dengan Haji Abdullah Hukum, yang merupakan salah seorang panglima di kerajaan negeri Selangor.

sejarah tentang kuala lumpur malaysia
KUALA LUMPUR TEMPO DULU


Sementara kota itu berkembang, Inggeris, yang menjajah Malaya ( Malaysia) pada waktu itu, merasa mereka harus melantik (Kapitan Cina, atau Kapten kepada orang Cina) untuk menjalankan pemerintahan itu dan memastikan ada undang-undang dan peraturan. Kapitan Cina yang pertama itu adalah Hiu Siew.

Kapitan Cina yang ketiga adalah Yap Ah Loy, yang melihat kebesaran Kuala Lumpur dari kawasan terpencil pertambangan yang sunyi hingga menjadi sebuah kota besar di Selangor.

Pada awalnya, Kuala Lumpur adalah pusat Perang Saudara Selangor, di mana dua perselisihan dapat ditanggapkan; pertikaian di antara putera-putera Selangor ke atas keuntungan tambang biji timah, dan suatu dendam berdarah di antara Kapitan Yap dan Chong Chong, yang mahu menjadi Kapitan.

Kapitan Yap dan tulang belakangnya, Tengku Kudin,berhasil dan sejak masa itu, terima kasih kepada pimpinan bagus Kapitan Yap, Kuala Lumpur menjadi kota yang terbesar di Selangor.

Dia membangun Kuala Lumpur, yang dihancurkan oleh Perang Saudara dan memenuhinya dengan penambang-penambang Cina dari tempat lain di Selangor. Dia juga menganjurkan petani Melayu untuk tinggal dekat Kuala Lumpur untuk memudahkan cadangan sumber makanan.

sejarah kemerdekaan malaysia
PENGUMUMAN KEMERDEKAAN OLEH PERDANA MENTERI MALAYSIA

Kuala Lumpur dijadikan ibu negeri Selangor pada tahun 1880 kerana disebabkan keberhasilan Kapitan Yap. Dia menjadikan Kuala Lumpur sistem keadilan batasan yang menghasilkan ketetapan undang-undang dan ketenteraman, serta memastikan Kuala Lumpur menjadi pusat perdagangan di Selangor.

Setelah kebakaran Kuala Lumpur pada tahun 1881, Kapitan Yap megusulkan membangun kembali Kuala Lumpur dengan batu-bata dan jubin untuk menggantikan rumah beratap daun.

Dia membangun sekolah yang pertama di Kuala Lumpur dan sebuah tempat tinggal untuk orang yang tidak mempunyai rumah. Kuala Lumpur milik Yap adalah kota batasan agak berbahaya melihat pada Yap sendiri seorang anggota gangster dan perang sesama gangster adalah hal yang biasa. Kapitan Yap mengizinkan izin mendirikan rumah pelacuran, kasino dan klub malam.

Sir Frank Swettenham pada waktu itu diwakilkan Residen Selangor dan dia menjadi orang bertanggung jawab untuk membuat Kuala Lumpur kedudukan memerintah Selangor.

Masa pemerintahan Di lah Kuala Lumpur bersambung menjadi kota besar kaya dan aman, setelah kematian Kapitan Yap. Apabila Negeri-negeri Melayu Bersekutu digabungkan dengan Swenttenham sebagai penjaganya pada tahun 1896, Kuala Lumpur menjadi ibu negerinya.

Pada Perang Dunia II tentera Jepang menaklukan Kuala Lumpur pada 11 Januari, 1942 dan menguasai kota itu selama 44 bulan.


Era Setelah Merdeka (1957-1990)
Setelah merdeka pada tahun 1957, Kuala Lumpur menjadi ibu negara Persekutuan Tanah Melayu dan diteruskan menjadi ibu kota persekutuan Malaysia pada tahun 1963.

Untuk peristiwa kemerdekaan, sebuah stadion besar dibangun di mana Perdana Menteri pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman, mengumumkan kemerdekaan Malaya di hadapan umum. Pada 1 Februari 1972 Kuala Lumpur resmi menjadi kota besar.

fakta sejarah Kuala lumpur
TUGU KEMERDEKAAN MALAYSIA
Pada 1 Februari 1974 Kuala Lumpur dipisahkan dari Selangor dan kota  itu menjadi Wilayah Persekutuan.

Era Komteporari (1990-Sekarang)

Kuala Lumpur maju dengan cepat sejak membaik nya Ekonomi Asia pada awal 1990an (ketika itu rata-rata pertumbuhan ekonomi adalah 10%). Gedung pencakar langit telah dibangun dan seiring waktu berjalan, Kuala Lumpur kini telah menjadi salah satu kota tersibuk di Asia tenggara. Kuala Lumpur juga sudah ditetapkan sebagai salah satu dari sepuluh kota besar yang terbaik di Asia pada majalah utama Asia Asiaweek.

sejarah berdiri nya kuala lumpur
KUALA LUMPUR MASA KINI


Nah, itulah sekilas tentang sejarah Kuala Lumpur, Malaysia. Jika Anda ingin mengetahui apa saja tempat wisata sejarah yang bagus di Kuala Lumpur silahkan klik tautan berikut ini tempat wisata bersejarah di Kuala Lumpur.